Miwon

electronic music producer

Jigsawtooth

A To B

Jigsawtooth (CD, LP, MP3 / n5MD, 2017)

Reviews in English, German, Polish

Balancing complex patterns with an immediacy of harmony, „Jigsawtooth“ provides an instantaneous hit. I appreciate the no-holds-barred level of entry, with no build, nor drifting around on a lengthy intro; and when Miwon leaps straight into pitter-patter beats and the fluttering emotive electronics of „Fuzzy Words“, it’s an all welcome refreshing approach to a full-length release. It is be all too easy to band about lazy terminology such as Ambient, or indeed IDM; but it is, in all its unchained glory. The occasional use of Disco synth and 8-Bit rhythm splices, add to the jovial nature of this album; that manages to draw a sense of beauty whilst not taking itself too seriously. With a warm full production, there is a sense of an in the same room as you, studio feel that feels inclusive and sharing; assisting the listener in being receptive to all the subtle changes and fluctuations of timbre that scatter trough the speakers. Altogether, this is an impressive return from Miwon; and whilst not revelling in the grandiose spectrum of the genre, the balance and shift of power between evocative and playful, provides a necessary lift emotionally when it matters most. (Blackaudio)

Miwon’s Jigsawtooth is an album that will immediately sweep you up and under it’s blanket of ambient techno and electronic soundscapes. Opening track ‚Fuzzy Words‘ is probably where I had hoped Tycho’s Epoch album would have ventured last year but failed to do so. Thumping drum pads and gently stretched effects cast themselves across its 3 minutes and 20-odd seconds like a gently rippling wave. ‚Charezza‘ follows, a feeling of isolation is present in its intro, chimes dangle and move in opposite time to the beat, there is a real feel of Eno’s Another Green World meets fellow German downtempo electronic artist Paul Kalkbrenner, it’s a really beautiful listening experience that soars slowly and with ease. Then comes the old school house sounds of the glitchy and slightly industrial sounding ‚Spiderman‘, a thudding muffled bass-line and beat forcefully place themselves directly under the more delicate wisps of the synth. ‚Shutter (Windmill Version)‘ shrouds itself in a dark yet flickering light, the beat on this is choppy like a guillotine cutting the song in to tiny fractions, there’s a determined drive behind it which is balanced against the soft retro 70’s sounding keys. Proceedings get decidedly funky on sixth track ‚Pineda‘, with its air of Massive Attack ambiance, it trickles hazily with a very soft static backdrop. Again industrial sounds crop up on the wonderfully spatial and creeping ‚Mondharke‘, reminiscent at times of Death in Vegas‘ ‚Aisha‘ at a reduced pace, it brings inhospitable and bleak alien landscapes to the fore. Following the upbeat and bouncy ‚Cool Your Jets‘, Jigsawtooth concludes with its title track, an equally joyful piece to its predecessor, a retro computer game sound encompasses the optimistic beat, and at the half-way point a funky hip-hop burst introduces itself. Overall Miwon swirls us through a wide range of his sonic catalogue of visions on his new album, and it’s a very, very enjoyable trip to take part in. (REMY)

Irgendwo outer Space, zwischen Nightclubbing und Captain Kirk: Der Berliner Klangkünstler Hendrik Kröz beeindruckt auf seiner dritten Arbeit unter dem Projekt-Namen Miwon mit einer gelungenen Mixtur aus Techno-artigen Elektronik-Beats, sphärischen, organischen Drones und melodischen Samples, die ihre Sogwirkung nicht verfehlen und die Hörerschaft in Trance-artiges, geistiges Wegtreten versetzen. Zwischen Science-Fiction-Cosmic-Flow und Club-Grooves bewegt sich dieser Sound, trotz aller Abstraktion wohnt ihm nichts Kaltes inne, der Hörer fühlt sich vom Start weg wohl auf dieser einnehmenden, ins Rausch-hafte driftenden Klangreise. Die eleganten Tunes bedienen sich melodischer, warm fließender Electronica, feiner Pop-Ambient und an den Krautrock angelehnte Synthie-Klangteppiche definieren eine ureigene musikalische Sprache, die einen individuellen Pop-musikalischen Charme entwickelt, positiv nach vorne blickend, ohne unnötigen Ballast, in minimalistischer Manier die Schönheit der tonalen Struktur offenlegend. Man könnte im Übrigen auch darauf tanzen… (Kulturforum)

Ich war doch ganz überrascht, dass er aus Berlin kommt. Miwon aka Hendrik Kröz kreiert in seinen Songs einen ganz weichen und pulsierenden Sound. Mit „Jigsawtooth“ kam am 14. April ein Album mit 10 neuen Tracks des Musikers raus. Der Sound seiner neuen Tracks ist famos. Sie beinhalten so seichte Texturen und so wie in „Charezza“ betten sie sich in einen pulsierenden Beat ein, darin könnte man versinken. Es ist sein drittes Werk und darauf lässt er eine Art Ambient Pop zusammen mit Techno Einflüssen verweben. Das ist krautig und komisch zugleich. Es lässt einen so dermaßen abschweifen und eintauchen in einen anderen Sound. Das ist echt ziemlich spannend. „Spiderman“ ist da zum Beispiel ein Track, wie er ohne Probleme in einer Lounge laufen könnte. Ein solcher Sound regt mich regelrecht zum Abschweifen an. Nichts lieber als das in den nächsten knapp vier Minuten. So nimmt der Song mittendrin einfach mal etwas Fahrt auf. Richtig gut, und dann endet er abrupt. Aufhellender geht es bei „Cool Your Jets“ zu. Denn ansonsten ist das Album doch eher düster gehalten und verschlossener. Der vorletzte Track auf der Liste hellt das Gesamtwerk aber nochmal auf und macht daraus eine echte Augenweide für alle Fans von wirklich feinem Techno, gemischt mit Ambient. Ein tolles abwechslungsreiches Werk. Auch weil es einfach mal anders klingt. (Soundkartell)

Wbrew modzie. Hendrik Kröz by? jednym z niemieckich pionierów tworzenia nowej elektroniki na laptopach. Mocno zwi?zany z berli?skim undergroundem pocz?tku minionej dekady, nagra? dwie p?yty dla nieod?a?owanej wytwórni City Centre Offices. „Pale Glitter” i „A To B” objawi?y go jako utalentowanego twórc? zwiewnego techno i electro o wr?cz popowym wdzi?ku. Mimo, i? zosta?y dobrze przyj?te przez fanów i krytyk?, Kröz odpu?ci? tworzenie muzyki na wiele lat. Powróci? dopiero niedawno – realizuj?c ambient w duecie Cushion Caroms i eksperymentalny rock w grupie Feedbackorchester. W ko?cu przyszed? te? czas na reaktywacj? Miwona za spraw? p?yty „Jigsawtooth”, nagranej dla ameryka?skiej firmy n5MD.
Jedena?cie premierowych nagra? niemieckiego producenta urzeka sw? niedzisiejsz? urod?. Wi?kszo?? z nich osadzona jest na po?amanych rytmach, które otulaj? ciep?e i ?agodne pasa?e syntezatorów, tworz?ce koj?cy nastrój. To brzmienie typowe dla pocz?tku lat 90. – raz jest to bowiem archetypowe IDM („Fuzzy Words”), a kiedy indziej podszyty dubem breakbeat („Spiderman”) czy wymodelowany na jazzow? mod?? trip-hop („Shutter”). Bli?ej temu, co Kröz tworzy? w minionej dekadzie jest nagraniom z drugiej cz??ci zestawu. Mamy tu bowiem kruche electro („JIgsawtooth”) i subtelne techno („Akademgorodok”), a nawet s?odki synth-pop, przypominaj?cy dawne piosenki China Crisis („Pineda”).
S?ucha si? tej muzyki z du?? przyjemno?ci?. Berli?ski twórca tworzy z du?? dba?o?ci? o detal urokliwe kompozycje, które lokuj? si? o ca?e lata ?wietlne od modnych obecnie zgrzytliwych i rozedrganych brzmie? serwowanych przez najmodniejsze wytwórnie. Ten staro?wiecki szyk wyró?nia nagrania Miwona z aktualnej produkcji reprezentowanych przeze? gatunków. Je?li kto? lubi tak? pastelow? elektronik?, kreuj?c? odrealniony klimat jesiennej (a mo?e wiosennej?) melancholii, „Jigsawtooth” na pewno zachwyci go od pierwszych taktów. (Nowamuzyka.pl)